sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Tarina siitä, miten minusta tuli Bodycombat-ohjaaja

Nämä tarinat siitä, miten kukakin on päätynyt tälle alalle, ovat aina minusta itsestäni kutkuttavia lukea.. Joten toivon, että joku toinenkin saa tästä intoa hakeutua jumppaohjaajaksi :)

Kun olin 8.nnella luokalla yläasteella halusin itselleni jonkun harrastuksen (muunkin kuin juosta suoraa asfalttitietä toiseen suuntaan ja palata toista reunaa takaisin päin.. - asuimme siis maalla). Olin vain vähän aikaa käynyt paikallisen VNV:n riveissä jumppaamassa perusjumpissa, kun huomasin, että paikalliseen cheerleader-ryhmään haettiin jäseniä. Nooh, ryhmäläiset olivat minua kaksi vuotta vanhempia, mutta rohkeana tyttönä hain ryhmään ja pääsinkin. Vähän yli vuoden kerkisin treenaamaan ja esiintymään (jopa Tik Takin lämppärinä ;D) kyseisessä ryhmässä ennenkuin se hajosi syystä, että vanhemmat tytöt olivat abiturientteja ja halusivat keskittyä opiskeluihin.

Cheer-ryhmän valmentaja pyysi ryhmän hajottua minua mukaan VNV:n ohjaajapalaveriin 2002 alkusyksystä ja lähdin katsomaan, mitä minä voisin seuralle tarjota. Vähän niin kuin vahingossa löysinkin itseni ohjaamasta jumppia!

Ja niinhän siinä sitten kävi, että pääsin ohjaamaan aikuisille jumppia. Minulla oli tuntien pidoissa se helppous, että rytmi on minulla ollut aina veressä, joten musiikissa pysyminen ei ole tuottanut vaikeuksia.

Aloin huomata, että pidin jumppien vedosta ja vedin niitä VNV:llä laidasta laitaan.. 2003 kävin ensimmäisen koulutukseni ProFitness ohjaajan peruskurssin. Jos olisin ollut fiksu, olisin käynyt sen jo heti aloittaessani, niin olisin varmasti saanut enemmän irti kurssista.
Mutta onneksi olin kuullut biisien tikuttamisesta, 1-biitin, 8-jakoisuuden ym musan kuuntelun jo cheerleader-ryhmässäni, joten asia ei tullut mulle kurssilla täysin uutena. Kävinpä vielä 2003 lokakuussa Dance a la Antton -ideapäivilläkin :D

VNV-aikanani kerkisin vetämään aerobic-, kunto- ja muokkausjumppia, miesten kuntojumppaa, aikuisten puistojumppaa sekä nuorten cheeleader- ja mixtreeniryhmiä. Eli jossain vaiheessa sain perintönä itselleni juniorien cheerleader-ryhmän valmennettavaksi... Olihan tuokin ihan hauskaa ja erilaista hommaa :)

Jossain vaiheessa aloin käymään asiakkaana paikallisessa Pinkki-kuntokeskuksessa, jossa oli silloin Bodypump ja Bodycombat. Erityisesti muistan pumpin tultua kaupunkiin, kuin ihmiset pelkäsi tehdä isoilla painoilla, koska lihakset kasvaisi niin suuriksi :D Hehehe... näin jälkikäteen nuo kauhistukset vain naurattavat! Erityisesti Bodycombatista tykkäsin kuin hullu puurosta - se oli niin mun juttu! Eli tuolla sain ensikosketukset LesMillsiin.

Syksyllä 2004 menin VNV:n lisäksi vetämään tunteja Pinkkiin sekä töihin vastaanottoon. Siellä aloitin vetämään PACE-tunteja ja muokkausta. Ja lopulta päädyin ohjaamaan spinningiä... täysin vahingossa ja huomasin sen olevan hauskaa!! :)

2005 syksyllä muutin Jyväskylään ja hakeuduin ohjaamaan tunteja JNV:lle, koska tällainen seuratoiminta oli minulle tuttua jo ennestään. Kävin syyslokakuun vaihteessa 2005 ProFitnesss aerobic-ohjaajan peruskurssi 2:n. Paljon ideoita omaan tekemiseen sai taas rutkasti ja tietoa myös muista tärkeistä asioista kuten ravinnosta ja vammojen ehkäisystä. Tähän mennessä kaikki käymäni kurssit olivat siis Svolin järjestämiä ja jos ryhmäliikuntatuntien ohjaus kiinnostaa, niin voin suositella lämpimästi. :)

JNV:llä ohjasin jumppia vuoden ajan ja palaute, jonka työtodistukseeni oli ihanan mieltä lämmittävä :)
"Jenny on ollut erittäin pidetty ohjaaja ja hän on tehnyt työnsä tunnollisesti ja huolellisesti. Voin lämpimästi suositella häntä vataaviin työtehtäviin!" :)

Kävin pariin otteeseen antamassa Elixialle sekä Jyväskylään että Tampereelle näytetunnin, mutta koska heille ei päässyt Bodypump-ohjaajaksi ja tuntien määrä, jonka olisin saanut olisi ollut 0-1/viikko ja lisäksi kilpailukiellon myötä ei olisi saanut ohjata muuallakin, en päätynyt ohjaamaan kumpaankaan.

2007 tammikuussa aloitin Tampereella kouluni ja tuolloin päätin, että ryhmäliikuntatunnit saavat jäädä jäähylle tai ainakin vakkaritunnit. Sijaistelin parilla salilla tunteja silloin tällöin mm. spinningiä ja kuntonyrkkeilyä.

2008 palasin harjoitteluiden kautta takaisin Jyväskylään ja aloin etsiä salia, jossa kävisin jumpissa. Minulla oli suunnaton ikävä! Olin kuvitellut, että ohjausurani oli loppunut, sillä olen aikamoinen jännittäjä ja jännittelin lähes jokaista ohjaamaani tuntia. Se oli toisinaan jopa kiusallista! :( Kävin tutustumassa tuolloin Satsiin ja Elixiaan, mutta päädyin Kuntomaailmaan. Se oli jotenkin niin kotoisa.

Siinä vetämässä spinua KM:llä
Kävin tunneilla aina kun töiltä ja koirilta kerkisin. 2009 valmistuessani ja jäädessäni työttömäksi oli minulla suuri tarve päästä tekemään jotain! Olla jotenkin jollekin hyödyksi. Vuokrasin loppukesästä kavereiden kanssa Kuntomaailman spinning-salin aina kerta viikkoon ja vedin heille ilmaiseksi spinningin. Olin taas back in game! Se tuntui valtavan hyvälle ja nautin jokaisesta tunnista, jonka sain vetää.

Tottakai se jännittäminenkin palasi, mutta se fiilis, joka tunnin jälkeen oli - se voitti jännittämisen mennen tullen ja palatessaankin!

Sain loppuvuodesta 2009 töitä ja ajattelin heti kysäistä Kuntomaailman ohjaajavastaavalta, että miten olisi - olisiko tarvetta ohjaajalle. Niinhän siinä sitten kävi, että ennenkuin huomasinkaan, olin jo ohjaamassa Kuntomaailman riveissä. Ja nythän siitäkin on jo 3,5 vuotta! Huh!

Ohjailin kaikenlaisia tunteja ja taisinpa jossain vaiheessa sijaistaa niin paljon, että minut jopa ihan palkittiinkin siitä hyvästä! Oli hienoa saada huomionosoitusta tehdystä työstä. :) Spinning ja askellustunnit olivat pääsääntöisesti mulla työn alla. Alun sijaistelun jälkeen aloin ottaa pikkuhiljaa omaa vakkarituntia. Kuntomaailmassa mun historian suurin hetki oli, kun pohdittiin otetaanko LesMillsin Bodycombat vai ruvetaanko vetämään omaa samantyylistä tuntia. Meillä oli ollut jo army-niminen tunti, jota myös minä olin ollut vetämässä ja suunnittelemassa, mutta se ei ottanut tuulta alleen. Kuntomaailma päätyi Bodycombatiin ja koska oli sen 20vuotissynttärit, LesMills tarjosi peruskoulutuksen "pilkkahintaan" ja meidän ohjaajista 2 lähetettiin koulutukseen. Ja MINUT valittiin!!! Joulukuussa 2010 kävin LesMillsin järjestämässä Bodycombat peruskoulutuksessa Helsingissä. Koulutuksen veti Eerika Kiuttu, joka sai kyllä täysin mun kunnioituksen ohjaajana. Niin huippu tapaus!! :)

Peruskoulutusviikonloppu oli aivan tappoa! Niin henkisesti kuin fyysisestikin! Ohjelma tehtiin läpi uudelleen ja uudelleen ja vielä kun pääsi kurssipäivän jälkeen hotellille "lepäämään", täytyi opiskella kotiläksyä - eli omaa ohjattavaa kappaletta. Olin kuvitellut, että peruskurssi on raskas, mutta koskaan en ollut osannut kuvitella, että noin raskas. Viikonlopun jälkeen päästyäni kotiin aloin vaan itkemään ilman mitään syytä. Se oli vain se henkinen puoli kuitenkin sen verran koetuksella. Vaikka peruskurssi oli superraskas, oli se vain niin antoisa ja huippu! Ja edelleen muistelen sitä lämmöllä!

Ja tammikuussa 2011 aloitin ohjaamaan omaa vakkaribodycombatia! <3 Ja vielä tänäkin päivänä (juuri ohjanneena BC-tunnin ja coren) jokainen tunti on enemmän kuin palkitsevaa! Niin huippua, niin mahtavaa! Parasta!!

Kuntomaailmassa ollessani opin käsittelemään jännitystäni ja aloin päästä siitä yli. Tottakai jännittelen vieläkin uuden ohjelman lanseerausta tai jos on avoimet ovet, mutta olen oppinut jännittämään positiivisesti. Välillä osaan ottaa jopa huumorilla omat virheeni :)

Jos oot miettinyt Les Mills -ohjaajakoulutusta ja sinulla ei oo mitään ohjaustaustaa, suosittelen käymään jollain perusohjaajan koulutuksessa, jotta opit kuuntelemaan musiikkia ym. Näin asioihin ei peruskoulutuskurssilla yksinkertaisesti kerkiä paneutua, mutta voin lämpimästi suositella Les Mills -maailmaa <3

Olipas tänäänkin tiukat setit!! Nam! Päädyin tekemään kesähaasteen liikkeet jo reippaasti monta tuntia ennen, koska aavistelin, että olisi saattanut jäädä muuten tekemättä :)

Tuntui aika hyvin eilinenkin tunti vielä lihaksissa, mutta hyvin irtosi kumpikin setti :)

Huh, tulipa tarina! :)



Ja tämän päivän taistelusetti

 Toppi Better Bodies, liinat Top King, shortsit Nike, caprit Crivit



2 kommenttia:

  1. Mä haluan ehdottomasti joskus tuohon Combat-koulutukseen! Mutta nyt ei kyllä ole aika, nyt kiinnostaa triathlon liikaa ja syksyllä on muita suunnitelmia. Mutta joskus! Ehkä mä sitten kysyn sulta neuvoja, miten toimia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdottomasti! sussa olisi kyllä combat-ainesta! :) Ja autan mielelläni, kun sen aika tulee :)

      Poista